www.statistics.su.se >> masterutbildning >> analys av surveydata

Kursplan (pdf) -->>
Litteraturlista (pdf) -->>
Schema (pdf) -->>

 

 


Varför behövs en speciell kurs om analys av surveydata?
I vanlig statistik antar man ofta att alla observationer är oberoende och kommer från en bakomliggande fördelning. När man har gjort en urvalsundersökning med varierande urvalssannolikheter har observationerna olika sannolikhet att komma med. Tänk dig t ex att man vill studera sambandet mellan hur många år man gått i skola/universitet och nuvarande lön. Vid urvalet har man valt ut personer inom vissa tjänstemannagrupper med högre sannolikhet än andra. Eftersom man också vet att det finns samband mellan både yrke och lön och utbildning och yrke, måste man vid analysen ta hänsyn till urvalsmetoden.

Ett annat problem är att normala surveyundersökningar syftar till att beskriva läget i en viss population. Gör man en totalundersökning har man inte heller något slumpfel. Vid många statistiska analyser är syftet istället att undersöka om sambanden gäller i en större hypo-tetisk grupp. Det betyder att korrektionen för ändliga populationer måste behandlas på annat sätt. Om man t ex ett visst år studerade 147 blindtarmsoperationer på ett visst sjukhus (ett 90% sannolikhetsurval) varav 92 med en metod och 55 med en annan varav 18 resp. 8 drabbades av komplikationer så är det statistiskt signifikant att det året och det sjukhuset var det en skillnad mellan andelen komplikationer i de båda metoderna. Men det är ointressant om man vill kunna uttala sig om alla operationer i landet eller om framtida operationer vid samma sjukhus.

 
| Redaktör | Sitemap | Om www.statistics.su.se | Åter startsidan