/* ---------------------------- Övning 17.2 ---------------------------- */ /* Från flera tidigare undersökningar vet man att proportionen defekta enheter i en viss produktionsprocess legat nära 8%. Efter att vidtagit vissa ändringar i produktionsprocessen vill man undersöka hur stor proportion defekta enheter processen ger. Bland enheter som tillverkats efter ändringarna utväljs 160 enheter slumpmässigt. 10 av dessa är defekta. Är det tänkbart att de vidtagna åtgärderna inte haft någon som helst effekt, dvs att processens genomsnittliga felfrekvens ligger kvar på 8 %? Risken att felaktigt påstå detta får vara högst 5%. */ data ex17_2; input q1$ Count; datalines; ja 10 nej 150 ; title 'Ligger processens genomsnittliga felfrekvens på 8 %?'; proc freq data=ex17_2 order=data; weight Count; tables q1 / binomial(p=.08); run; goptions reset=all; /* ---------------------------- Övning 17.4 ---------------------------- */ /* Vid ett företag vill man pröva om "medellivslängden" hos ett skärverktyg är 3000 skär eller om det är mindre än 3000 skär. Vilken slutsats bör man dra då signifikansnivån 0,05 används? Livslängden antas vara normalfördelad. */ data ex17_4; input length; datalines; 2970 3020 3005 2900 2940 2925 ; title 'Är "medellivslängden" hos ett skärverktyg 3000 skär?'; proc ttest data=ex17_4 H0=3000; var length; run; goptions reset=all; /* ---------------------------- Övning 17.5 ---------------------------- */ /* Chefen för bageriföretaget Rokak AB har som en av sina målsättningar att minst 40% av kunderna på marknaden har kännedom om produktnamnet "Rokaks kex". a) Chefen har en känsla av att den nuvarande marknadsföringen är dålig. Om han kan få belägg för att mindre än 40% känner till "Rokaks kex" kommer han att vidta en "drastisk omorganisation" av marknadsavdelningen. En marknadsundersökning genomförs för att undersöka marknadens kännedom om "Rokaks kex". Det visar sig då att av 500 slumpmässigt utvalda individer på marknaden hade 180 kännedom om "Rokaks kex". Använd ett statistiskt test för att ge chefen ett beslutsunderlag. Redovisa och motivera förutsättningar och antaganden för det test du använder. b) Strax efter undersökningen startas en marknadsföringskampanj för produkten. Därefter genomförs en ny marknadsundersökning. Antag att i den nya undersökningen har 195 av 500 slumpmässigt utvalda individer kännedom om produktnamnet. Använd ett statistiskt hypotestest för att testa om kampanjen har haft effekt och ökat kundernas medvetenhet om produkten. */ data ex17_5; input q1$ Count_a Count_b; datalines; ja 180 195 nej 320 305 ; title 'Mindre än 40% kunder känner till "Rokaks kex"??? '; proc freq data=ex17_5; weight Count_a; tables q1 / binomial(p=.4); run; goptions reset=all; title 'Har marknadsföringskampanj haft effekt och ökat kundernas medvetenhet om "Rokaks kex"?'; proc freq data=ex17_5; weight Count_b; tables q1 / binomial(p=.4); run; goptions reset=all; /* ---------------------------- Övning 17.6 ---------------------------- */ /* En tillverkare av glödlampor hävdar att hans produkter fungerar i medeltal 800 timmar. Ett slumpmässigt urval om 30 glödlampor togs ut för att pröva tillverkarens påstående. Testa tillverkarens hypotes vid 1% signifikansnivå. */ data ex17_6; input hour @@; datalines; 510 600 800 810 690 640 610 780 600 420 740 600 750 780 900 910 780 620 420 420 750 720 680 390 650 540 640 450 600 840 ; title 'Glödlampor fungerar i medeltal 800 timmar.'; proc ttest data=ex17_6 H0=800 ALPHA=0.01; var hour; run; goptions reset=all; /* ---------------------------- Övning 17.9 ---------------------------- */ /* Tio idrottsutövare som normalt inte använder tobak deltog i ett experiment för att se om snus påtagligt ökar hjärtverksamheten. I experimentet mättes idrottarnas vilopulser. De fick sedan lägga in var sin portionspåse snus. Efter 20 minuter mättes pulsarna igen. Föreslå ett lämpligt test för att pröva om snusen ger en ökning av pulsen. Ange förutsättningarna för det test du använder. Använd signifikansnivån 5 %. */ data ex17_9; input before after; datalines; 81 105 81 91 68 87 61 86 67 82 74 78 75 87 64 94 70 93 60 90 ; title 'Ökar snus påtagligt hjärtverksamheten?'; proc ttest data=ex17_9; paired after*before; run; goptions reset=all; /* ---------------------------- Övning 17.10 ---------------------------- */ /* En psykolog gjorde följande experiment. Vid en väg mättes (med dolda instrument) bilarnas hastighet påtvåställen med några kilometers mellanrum. Efter lite flyttande av mätinstrumenten bestämdes två punkter där bilarna höll ungefär samma hastighet. Därpå parkerades en polisbil på en parkeringsficka mellan de båda mätpunkterna. Psykologens hypotes var att blotta åsynen av polisbilen skulle få bilisterna att sakta farten. Föreslå ett lämpligt statistiskt test. Ange förutsättningarna för testet. Genomför testet på signifikansnivån 0,05. */ data ex17_10; input before after; datalines; 83 61 88 84 106 95 131 121 84 83 87 79 129 92 97 88 92 69 91 90 124 115 99 100 ; title 'Skulle blotta åsynen av polisbilen få bilisterna att sakta farten?'; proc ttest data=ex17_10 ALPHA=0.05; paired after*before; run; goptions reset=all;